S novom valutom Hrvatska još poželjnija

Uvođenje eura otvara vrata još većem broju turista

Turizam je kao gospodarska grana jako bitna za Hrvatsku, jer se njen udio u BDP-u procjenjuje od otprilike 10-11% BDP-a direktnog, pa i do 20% BDP-a indirektnog utjecaja. Stoga je potrebno dati poseban osvrt upravo na ovaj sektor. Turizam bi svakako direktno trebao osjetiti koristiti od uvođenje eura, jer turisti više neće morati vršiti konverziju eura u kune i time će im putovanje biti olakšano, a pored toga neće trpiti ni financijski gubitak koji je rezultat konverzije valute. S druge strane turistima će se omogućiti lakša usporedba cijena, pa je pitanje s obzirom na cjenovnu konkurentnost Hrvatske u odnosu na „eurske“ konkurente, koliko to može biti prednost, a koliko gubitak odnosno koliko je faktor cijene ključan pri odabiru turističke destinacije.

Što se tiče efekta uvođenja eura na kretanje broja turista, iako analizirane zemlje nisu orijentirane na turizam kao Hrvatska, može se sagledati iskustvo tih zemalja. Naime, broj dolazaka koji bilježe zajedno Slovačka, Slovenija, Estonija, Litva i Latvija nije ni približan broju koji bilježi Hrvatska. Kao relevantan pokazatelj kretanja turizma može se sagledati broj dolazaka turista. Prema podacima slovenskog zavoda za statistiku deset godina nakon uvođenja eura, u Sloveniji je povećan broj dolazaka turista za 58%. Nadalje, prema podacima Svjetske banke, rast sektora turizma promatran kroz broj dolazaka bilježile su i Estonija, Litva i Latvija i to u prosjeku po stopama od 4,4%, 3,57% i 7,21%. Usporedbe radi prosječna stopa rasta broja dolazaka turista u eurozoni zaključno s podacima za 2018. bila je, u promatranom razdoblju od uvođenja eura u svaku od spomenutih zemalja, u rasponu od 3 do 3,7%. Shodno tome, uvođenje eura moglo bi doprinijeti povećanom broju dolazaka turista u Hrvatsku.

Uz spomenuto može se još istaknuti i provedeno istraživanje u Sloveniji koje je pokazalo da se prednosti uvođenja eura primarno vide u lakšim usporedbama cijena te nižim putno-operativnim troškovima, a neznatno u poboljšanju atraktivnosti destinacije radi uvođenja eura. Dakle, činjenica da zemlja ima euro nije ključan kriterij za odabir destinacije.

OKVIR (IZDVOJENO IZ TEKSTA)

  • Turisti više neće morati vršiti konverziju eura u kune i time će im putovanje biti olakšano, te neće trpiti ni financijski gubitak koji je rezultat konverzije valute
  • Kod analiziranih zemalja zabilježen je porast broja dolazaka turista
  • Prednosti uvođenja eura se primarno vide u lakšim usporedbama cijena te nižim putno-operativnim troškovima, a neznatno u poboljšanju atraktivnosti destinacije

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *