Svjetski i Europski Tjedan Novca 2022.

U tjednu 21. – 27. ožujka 2022. u svijetu se obilježava  Svjetski i Europski tjedan novca, vodeći globalni događaj podizanja svijesti o važnosti financijskog obrazovanja odraslih, djece i mladih s ciljem donošenja informiranih financijskih odluka, kao i konačno postizanje financijske dobrobiti i otpornosti. Od 2012. godine, od kada se održava diljem svijeta, u manifestaciji je sudjelovalo više od 53 milijuna djece i mladih u 176 zemalja diljem svijeta.

Ekonomski fakultet u Splitu se pridružuje naporima u podizanju svjesnosti o važnosti znanja o novcu za kvalitetu života svakog pojedinca.

Tome pridonosi i rad nastavnika sa Katedre za financije Ekonomskog fakulteta u Splitu. Rezultati svjetskih istraživanja ukazuju da pojedinci s boljim znanjima o novcu i vještinama u upravljanju njime lakše ostvaruju osobne financijske ciljeve, ali i opće zadovoljstvo, a nastavno tome istraživanja naših kolegica i kolega ukazuju da studenti ekonomskih usmjerenja imaju višu razinu financijske pismenosti što se pozitivno odražava  na njihove poduzetničke intencije i bolje planiranje dugoročnih ciljeva.

Rezultati znanstvenih istraživanja kontinuirano se i ažurno na Ekonomskom fakultetu u Splitu ugrađuju u nastavne procese, konkretno u ovom slučaju kroz razne financijske predmete. Zadovoljstvo nam je istaknuti da su rezultati toga vidljivi i kroz zavidne rezultate studenata, koji osvajaju visoka mjesta na nacionalnim i međunarodnim natjecanjima (Godišnje nagrade Hanfe studentima za najbolje znanstvene i stručne radove, CFA Intitute Research Challenge itd.).  Dodatno, naši su studenti na navedenu temu aktivni i kroz  studentsku udrugu Financijski klub kroz koju provode niz aktivnosti usmjerenih ka podizanju svijesti o temeljnim financijskim terminima, tržištima i potencijalnim rizicima sudjelovanja na istom među školskom populacijom ističući se time, već za vrijeme studentskih dana kao odgovorni građani, društveno-aktivni u lokalnoj zajednici.

U cilju postizanja financijske dobrobiti i rezilijentnosti kroz kontinuirano i sustavno poticanje financijskog opismenjavanja, na našoj instituciji su, provedena mnogobrojna istraživanja kao analize postojeće situacije, ali i kao temelj planiranja daljnjih aktivnosti osnaživanja financijskog obrazovanja odraslih, djece i mladih. Među njima izdvajamo, istraživanje pod nazivom Mirovinska pismenost studenata i formalna financijska edukacija, koje su provele Ana Rimac Smiljanić i Sandra Pepur sa Ekonomskog fakulteta u Splitu u 2021. u kojem se ispituje utjecaj formalnoga financijskog obrazovanja studenata u Republici Hrvatskoj na njihovu mirovinsku pismenost. Zaključak istraživanja ukazuje da formalno financijsko obrazovanje „čini razliku“, odnosno pozitivno utječe na mirovinsko planiranje studenata i njihovu mirovinsku pismenost. Studenti ekonomskih u odnosu na studente neekonomskih studija imaju bolja financijska i mirovinska znanja, preferiraju složenije oblike ulaganja – mirovinske fondove i burzu, a znanja o upravljanju novcem koja su stekli na fakultetu utječu na njihove stavove o izboru vrste štednje za mirovinu.

Navedeni rezultati potvrda su tezi o važnosti formalnog financijskog obrazovanja za bolju mirovinsku pismenost te njihov bolji financijski i životni standard i sigurnost u razdoblju nakon umirovljenja.

Ovo istraživanje potaknuto je rezultatima prethodnih istraživanja Pepur, Rimac Smiljanić i Vukava (2019), u kojemu se ispitivala financijska pismenost studenata ekonomskih fakulteta i analizirala njihova upoznatost s planiranjem mirovine, ali i istraživanja pod nazivom Financijska pismenost i poduzetničke intencije studenata u Hrvatskoj iz 2017. godine koje su provele Ivana Bulog, Danica Bakotić i Ana Rimac Smiljanić sa Ekonomskog fakulteta u Splitu, kojim je utvrđeno da snažnija edukacija iz samog područja poduzetništva ima efekt na poduzetničke intencije.

U skladu s temeljnim vrijednostima naše institucije, nastavljamo svoju misiju zastupanja javnog interesa, među kojima i j razvijanja rezilijentnog društva temeljenog na kvalitetnom financijskom obrazovanju mladih. 

Detalji o provedenim istraživanjima:

Mirovinska pismenost studenata i formalna financijska edukacija, Pepur, S.; Rimac Smiljanić, A., Vukava, I.

Potiču li financijska znanja planiranje za mirovinu?, Pepur, S.; Rimac Smiljanić, A., Vukava, I.

Financijska pismenost studenata u Hrvatskoj, Vukava, Ivana; Rimac Smiljanić, Ana

Financijska pismenost i poduzetničke intencije studenata u Hrvatskoj, Bulog, Ivana; Bakotić, Danica; Rimac Smiljanić, Ana

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *